Hur får vi en medlem att känna sig sedd i en app?

Den frågan blev central i utvecklingen av Actics nya träningsapp. Tillsammans skulle vi försöka skapa en plattform där Actic kunde motivera, uppmuntra och peppa sina medlemmar. En rolig utmaning tyckte vi på TDA!

Som så många av oss vet så är motivationen till träning i början på topp men kan dala ganska fort om du inte ser resultat eller har en draghjälp. Detta är något Actic är väl medvetna om och därför ville man hjälpa medlemmarna att fortsätta på vägen mot ett hälsosammare liv. Actics kommunikativa koncept "Träningskompisen" skulle genomsyra hela appen. Vårt uppdrag blev att försöka skapa en relation och en dialog genom en app. Appen behövde vara den trevliga receptionisten, den glada PTn som med peppande ord fick medlemmen att köra ett rep till, och inte minst den som påminde om att det var dags att träna!

Produktionstid: 4 månader
Marknader: 4 st
Passbokningar: 56%
Användande: +60%

Processen innefattade kundundersökningar, workshops med organisationen, prototyper och användartester för att hitta appens primära syfte och såklart för att skapa den bästa UX-upplevelsen. Efter många insikter, prioriteringar och storslagna planer så landade vi i att skapa en app som fokuserade på motivation, gamefication och micro-coachning. Appen lanserades med funktioner som bokning av träningspass, möjlighet att skapa egna träningsmål och att kunna följa sin egen utveckling.

”Kan vi motivera utan en fysisk klapp på axeln?”

Efter ett tag på marknaden fick appen en ny kompis: MyActic, ett lojalitetsprogram designat för att skapa träningsglädje och ännu ett sätt att motivera alla medlemmar, nya som gamla. Ett av Actics starkaste erbjudande är PT-tjänster och därför utvecklades även en tjänst där varje medlem kan hitta en PT som passar dem samt enkelt ta kontakt för att boka ett första möte. För att medlemmarna inte ska hamna i svackor och tappa lusten så utvecklades ett kampanjsystem för att kunna skapa och lansera träningsutmaningar i appen, utmaningar designade för skapa engagemang. Utöver att förenkla träningsvardagen för medlemmar så är den är även ett säljverktyg för Actics personliga tränare och en plattform för att bygga lojalitet.

Appen används idag av över 60% av alla medlemmar och finns på 4 marknader: Sverige, Norge, Finland och Tyskland. 56% av medlemmarna bokar idag sina pass i appen. Över 14 000 medlemmar deltog i kampanjen 30 day challange och över 600 medlemmar har tillsammans tagit samtliga svenska simmärken i appen.

Inbyggt verktyg för effektiv aktivering och variation av kampanjer

Vill du veta mer?

Kotakta Terése Pageryd

via email eller mobil: +46 704 864 657